Wniosek o becikowe a wspólne rozliczanie się małżonków

centrum_swiadczen

Starasz się o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka, a w minionym roku rozliczałeś się z małżonkiem? Ta historia może się przytrafić też Tobie!

Po becikowe zgłosiłem się dość późno, bo dopiero 10 miesięcy po narodzinach Oli. By oszczędzić sobie kłopotów, dokładnie zapoznałem się ze wszystkimi zasadami, przejrzałem formularze i poszukałem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Miałem tylko jedną wątpliwość, którą postanowiłem rozwiązać podczas składania dokumentów. Sądziłem, że osoba, która będzie przyjmowała wniosek na pewno mi pomoże. Nic bardziej mylnego! Zaraz po wyjściu z centrum świadczeń chciałem pisać na nią skargę!

Gdy przygotowywałem dokumenty, znak zapytania postawiłem tylko na oświadczeniu o wysokości dochodu osiągniętego w minionym roku. Nie wiedziałem jak wypełnić rubrykę „podatek należny”, bo w 2012 roku rozliczałem się wspólnie z żoną, a oświadczenie w sprawie becikowego osobno musiało złożyć każde z nas.

Ani uśmiech, ani uprzejmość nie okazały się pomocne podczas wizyty w centrum świadczeń. Obsługująca mnie kobieta beznamiętnie powiedziała tylko: – Ja Panu nie pomogę. To Pan składa oświadczenie, a robi się to pod groźbą odpowiedzialności karnej.  – Ale przecież rozliczać się wspólnie z małżonkiem można już od kilku lat. Na pewno miała Pani do czynienia z podobnymi problemami. Czy mam ten łączny podatek podzielić na pół, czy całość wpisać na jednym oświadczeniu? – Ja mogę tylko przyjąć pozostałe dokumenty, a brakujące doniesie mi Pan później.

Dostarczyłem je już po godzinie. Wystarczył jeden telefon do urzędu skarbowego, żeby usłyszeć, że w takiej sytuacji na obu formularzach należy po prostu wpisać całkowitą kwotę podatku i dopisać, że jest to „łączny podatek ustalony dla obojga małżonków”.

 

Oczywiście sprawę można było załatwić inaczej, bo zamiast oświadczenia można złożyć zaświadczenie z urzędu skarbowego. Tyle tylko, że o taki dokument trzeba się postarać – wnioskować o niego i później odebrać w urzędzie, a nie każdy ma czas na takie wycieczki.

Wszystko to działo się w 2013 roku, który podobno był poświęcony rodzinie. Dobrze, że już się skończył. Może z nim do lamusa odeszło też takie „prorodzinne” nastawienie w centrach świadczeń.

10 thoughts on “Wniosek o becikowe a wspólne rozliczanie się małżonków

  1. Dwoje „wykształciuchów”, skończone studia, języki obce, podróże po Europie…nasze mniemanie o nas, jako inteligentnych i obytych ze światem, co obejmować miało również umiejętność załatwienia sprawy urzędowej legło w gruzach w starciu z wnioskoem o becikowe. A politykę prorodzinną w RP najlepiej podsumowuje scenka z ZUS: aby załatwić sprawę należy ustawić się w odpowiedniej kolejce, wybierając rodzaj sprawy w maszynie wydającej numerki. Przyszłam po zasiłek macierzyński, kierując się logiką klikam „zasiłki”. Kolejne opcje to „zasiłki chorobowe” oraz „pogrzebowe”…. Skoro ciąża częstokroć traktowana jest jak choroba, to macierzyństwo równoznaczne z pogrzebem????

    Polubienie

  2. WOW, wielkie dzięki, moja Ola własnie skończyła 10 miesięcy i byłem wczoraj w urzędzie i miałem takie same nastawienie jak TY. A tu ściana, wchodzę i mówię, że potrzebuję pomocy z jedną rzeczą, a pani na mnie wzrok mordercy kieruje. Właśnie wypełniam oświadczenie o dochodzie i szukałem informacji o podatku należnym, bo również rozliczałem się z żoną 🙂 dzięki za wpis i pomoc 🙂

    Polubienie

  3. A mogę zapytać jak policzyli podatek należny? Jesli jedna osoba ma dochód utracony a wspólne rozliczenie? Czy cala kwota była brana pod uwagę ?

    Polubienie

      • Hmm 🙂 dziekuję za zainteresowanie moim pytaniem. Ale nadal mam watpliwosc . Podatek obojga małżonków to 4808 . Czy ta kwotę system policzy jesli mam dochód utracony czy tez jakos inaczej proporcjonalnie policzy?

        Polubienie

    • Witam, dowiedziałas się? Bo jestem właśnie na szukaniu takiej informacji. Za 2014 rozliczalismy się wspólnie. Ulga była za dwoje dzieci i internet. Obie były rozliczone w rubryce podatnika,a nie małżonka ( ja jestem pierwsza na rozliczeniu jako podatnik). Zwrot był na moje konto bankowe.Ma to znaczenie na wspólnym rozliczeniu? Mój dochód jest utracony. Jak liczyć ulgę w tej sytuacji jeśli chodzi do mopsu? Zaświadczenia z US mamy dwa odrębne. Na obu w pozycji podatek należny mamy wpisaną kwotę tą samą czyli zaliczki pobrane przez płatnika minus pobrane ulgi. Na dole pisze,ze jest to podatek należny wspólnie ze współmałżonkiem. A jak to liczą?

      Polubienie

  4. byłem dzisiaj w mops o becikowe pani minimum od siebie nie chciała pomóc z składką zdrowotna całkowita oraz podatkiem należnym we wspólnym rozliczeniu a miała być pomoc w wypełnieniu tej całej biurokracji

    Polubienie

Skomentuj

