7 pytań o kontrole ZUS-u

zus

Jestem w drugiej ciąży i miałam już łącznie pięć kontroli z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Co nieco już o nich wiem, a ponieważ na nasz blog każdego dnia trafiają dziesiątki osób zainteresowanych tym tematem, postanowiłam podzielić się z Wami moim doświadczeniem.

  1. Czy ZUS kontroluje ciężarne?

 

Tak, kontroluje i to coraz bardziej intensywnie. Wiem to nie tylko ze swojego doświadczenia, ale i od moich koleżanek i znajomych, które trafiły na ciążowe L4.

 

  1. Czy ZUS kontroluje tylko tzw. L-4 leżące?

 

Nie tylko. Również przyszłe mamy przebywające na tzw. L-4 „chodzącym” (z dwójką) miewają kontrole. Znam takie przypadki.

 

  1. Jak wygląda kontrola?

 

Pracownicy ZUS-u, zazwyczaj we dwójkę odwiedzają ciężarną. Najczęściej w domu, tj. pod adresem widniejącym na L-4. Mówię najczęściej, bo może się też zdarzyć, że pójdą do miejsca pracy lub prowadzenia firmy. Legitymują się i proszą o podpisanie dokumentu, na którym widnieją dane osobowe kontrolowanego; zaznaczają na nim, że nie stwierdzono nieprawidłowości wykorzystania zwolnienia chorobowego (czyli po prostu: zastali daną osobę w domu). Trwa to kilka minut. Zastanie ciężarnej w domu jest wystarczającym dowodem, że wszystko jest w porządku. A pismo podstawą, do wypłacenia zasiłku.

 

  1. Co jeżeli ZUS przysyła nam pismo, że nas nie zastał podczas kontroli, wzywa do złożenia wyjaśnień i wstrzymuje zasiłek?

 

W takiej sytuacji najważniejsze jest, by jak najszybciej złożyć pisemne wyjaśnienie naszej nieobecności. Jeżeli w tym czasie ciężarna była u lekarza czy na badaniach, powinna to dodatkowo udokumentować (zazwyczaj ZUS poucza o tym w piśmie). Mnie zdarzyło się otrzymać pismo o mojej rzekomej nieobecności w czasie, kiedy byłam w domu. Napisałam, że kontrola przyszła prawdopodobnie w czasie drzemki Oli, podczas której wyciszyłam domofon. Moje wyjaśnienia zostały uznane za wystarczające, a sprawa za załatwioną.

 

  1. Ile czasu ma ZUS na rozpatrzenie naszego wyjaśnienia?

 

Niestety aż 30 dni i często rzeczywiście rozpatruje tak długo. Warto zadzwonić i dowiadywać się o stan sprawy – pismo o przywróceniu prawa do zasiłku zazwyczaj przychodzi później niż pieniądze pojawiają się na koncie.

 

  1. Czy to prawda, że kontrole przeprowadzane są losowo?

 

Podobno tak, ale ja mam inne doświadczenia. Pięć kontroli jednej ciężarnej to ma być przypadek? Jeśli tak, to idę zagrać w totka albo jakieś mecze obstawić 😉

  1. Czy ZUS ma prawo nie przyjąć naszych wyjaśnień?

 

Ma. Mnie się to co prawda nie zdarzyło, ale między styczniem a marcem 2014 roku ZUS przeprowadził 172 tysiące kontroli zwolnień lekarskich (to dane nie tylko ciężarnych, ale wszelkich zasiłków chorobowych), w których wyniku wstrzymano wypłatę 14 tysięcy zasiłków.

 

Artykuł na ten temat znajdziecie tu.

My natomiast pisaliśmy już o  tym, jak kontroluje ZUS tu.

Skomentuj

